Щоб син або доня легко навчились читати, можна навіть не знати абетки. Нам, дорослим, читати просто. А для багатьох діток — проблема.

     «Ребус-метод» допоможе вам швидко почати і приємно здивуватися результатам. Правда-правда, діти часто самі просять повчитися ще. Ну тобто погратися, а не повчитися.

Пропонуємо вам покрокове навчання дітей читанню за «Ребус-методом»  
Перший крок: із цілого слова потрібно виокремити на слух його перший звуковий склад

Вправа триває одну-півтори хвилини, не довше.

Ми називаємо дитині одне ціле слово, а вона у відповідь повинна вимовити тільки початок цього слова.

кішка — КІ, ложка — ЛО

мишка — МИ, шишка — ШИ

маска — МА, пальма — ПА

вовк — ВО, даша – …….

Після цього робимо коротку питальну паузу для того, аби діти зрозуміли,  що  дорослий  запрошує  їх  взяти  участь  у  захопливій  грі. Не чекаючи відповіді, продовжуємо:

люстра — ЛЮ, юшка — Ю

ганчірка – ГА, ящик – ……

Кожне слово має обов’язково починатися з ударного складу. Дітям дуже подобається в цій усній грі грати з іменами, які,звісно, мають бути їм відомі:

Коля — КО, Оля — О

Маша — МА, Даша — ДА

Петя — ПЕ, Федя — ФЕ

Іра — І, Кіра — …….

Будь-який дорослий без труднощів підбере два-три десятка подібних слів.

Не слід пояснювати дитині що таке звук, склад або звуковий склад.

Єдине, що необхідно враховувати: всі слова, які ми називаємо

повинні починатися з наголошеного складу, тому що в слові перший ненаголошений склад важко виділити дитині, він має інше звучання (Мішок, пісок, кошеня-кішка).

Після того як кожна дитина навчилася виокремлювати  перший звуковий склад у слові, переходимо до наступного кроку. Знову ж таки, без зайвих пояснень, чітко й ритмічно промовляємо пари слів, а відтак утворюємо нове слово з перших складів цих слів

Другий крок: із декількох цілих слів, голосно й ритмічно вимовлених одне за одним, необхідно на слух виокремити лише їхні перші склади, а з них утворити нове слово.

Ми називаємо поспіль два слова, а дитина у відповідь має виголосити поспіль тільки їх початок.

маска-маска — МА-МА

дятел — дятел – ДЯ-ДЯ

курка-чайник — КУ-ЧА

ручка — кактус – РУ-КА

кошик-заєць – КО-ЗА

Два слова — це зовсім легко. Складніше втримати в пам’яті три слова.

Третій крок:

Ми називаємо поспіль три слова, а дитина у відповідь має виголосити поспіль тільки їх початок.

маска-листочок-наволочка — МА-ЛИ-НА

маска-шишка-наволочка — МА-ШИ-НА

кошик-робот-вафлі — КО-РО-ВА

кошик-робот-напій – КО-РО-НА

кактус-листя-напій – КА-ЛИ-НА

дим-тигр-напій – ДИ-ТИ-НА

Зазвичай діти, які досягли чотирирічного віку, з першого заняття легко вирішують на слух такі ребуси з трьох слів. А ось чотирискладові ребуси складніше утримати подумки, вони  викликають труднощі навіть у шестирічок:

вата, регата, нитки, килим – ВА-РЕ-НИ-КИ

банка-тапки-речі-ящик — БА-ТА-РЕ-Я

пальма-вулик-тигр-наволочка – ПА-ВУ-ТИ-НА

відро-тапки-мішок-нитки — ВІ-ТА-МІ-НИ

баба — рама — бочка – лялька – БА-РА-БО-ЛЯ

У процесі роботи з чотирма словами діти здебільшого забувають загадані їм слова, не тримають у пам’яті послідовність звуків, відтак намагаються «вгадати» кінцеве слово і, звісно, помиляються. Причиною є невміння зосереджуватися, концентрувати увагу. З одного боку, задля розвитку цих важливих психічних процесів варто було б продовжувати такий усний тренінг. Але можна і полегшити завдання, давши нарешті дітям зорову опору у вигляді предметів або їх зображень. Власне, це і є ребус, який дуже просто розгадати, дотримуючись уже відомих дітям правил.

При появі зорових об’єктів починається процес справжнього читання. Наступне наше завдання – поступово замінювати картинки на літери.

Наприклад: 

Сонце — Н               Акула  Наволочка  Навалочка  —   С

СО          Н               А          НА                   НА                    …

Використовуючи цей прийом, дитина може легко вивчити букви, тому що в контексті цілого ребуса літери запам’ятовуються набагато легше, ніж окремо.

ШОрти — КОшик — ЛАмпа — Д

БАнка – НАволочка — Н

САнки – Лампа-Т

ДИня — М

ЛІйка — С

Важливо своєчасно і неодноразово вказати дітям напрямок читання складів — зліва направо. Без підказки дорослого діти можуть плутатися, помилково називати склади справа наліво.

Написавши замість картинки літеру, залишаємо в полі зору дитини підказку, по якій вона може здогадатися, як потрібно читати незнайоме слово і таким чином дізнається, як треба читати незнайому букву. Приголосні літери в цих усних ребусах вимовляються не як назви букв (Бе, Ем, Ка і т.д.), а як реальні короткі звуки. Найбільш легко діти розуміють сенс у довгих ребусах. Після цього їх можна поставити на початку або в середині слова. Після того, як дитина повністю перейде від картинок до букв, вона вже, майже, повноцінно може читати по складах.

По ходу гри запитуємо у дитини про значення утворених слів: по — перше, це дитині підказка, по-друге, дитина вчиться в стислій та зрозумілій формі пояснювати зміст різних слів.

Замість «перша буква слова», «перший звук слова» або «перший склад слова» говоримо «початок слова».

Таким чином, в нашій грі, зводимо до найпростіших дій. Ніяких складних пояснень, ніяких довгих підготовчих етапів, ніяких «багатосерійних» рольових сюжетів. У Ребус-методі діти досить захоплені самим процесом читання, і процес цей дітям подобається.

Переваги «Ребус – методу»
  • Дитина швидко навчається. Перші результати вже зараз. Є чим похвалитися, є за що похвалити. Навчання не потребує надмірних часових витрат, і у малюка точно залишиться час побігати на вулиці і погратися вдома.
  • Швидкий прорив від «Би-А» до «БА». «Миша» — це «ми — ша», а не «ем — и — ше — а». Не треба витрачати зайвих нервів на багатогодинні пояснення. У процесі гри все відбувається саме собою. Нерви ваші здорові та вашого малюка.
  • Зрозумілий кожному. Нічого не треба пояснювати. Роль дорослого у «Ребус-методі» зводиться до простих дій. Жодних довгих пояснень, жодних підготовчих етапів. Діти достатньо захоплені самим процесом читання і цей процес їм подобається.

При навчанні дітей читання за допомогою «Ребус-методу»  дітям не треба давати якихось окремих теоретичних пояснень. Слід просто показати дітям картинки і назвати їх звучання. При цьому не обов’язково ділити звуки (наприклад «МА», «МУ», «МЯ», «МЮ») на букви / фонеми, з яких вони складаються («М», «А», «У», «Я», «Ю»). Не треба пояснювати різницю між звуками, буквами і складами. Не треба говорити про голосні та приголосні. Не треба класифікувати приголосні як тверді або м’які, як дзвінкі або глухі.

  • Розвиває слух, відчуття ритму, концентрацію уваги та мовлення. Після занять педагоги та батьки відзначають прогрес у мовленнєвих навичках дітей. Граючись вдвох, ви спонукаєте дитину говорити чіткіше. Не раз згадують, що дитина після навчання легко та безпомилково розбирає на слух те чи інше слово по окремих літерах.

Загадуючи ребуси вам, вона стежить, чи розуміють її, старається бути почутою.

  • Прорахована складність. Навантаження зростає поступово, дитина не перенапружується, щоразу долаючи трошечки вищий щабель складності, а отже й цікавості. І вам не треба докладати зусиль, намагаючись зацікавити її грою.

Бажаєте розпочати навчання? Перейдіть за посиланням →  РЕБУС-МЕТОД   

 

Рубрики: Батькам

0 комментариев

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *